Vi tilbyder en bred vifte af kurser og foredrag inden for den dynamiske psykologis tankegang, med uddannelser til både til pædagoger, institutioner, lærere, erhvervsgrupper, firmaer og andre.

Foredrag

Vi tilbyder foredrag i hele landet.

Alle foredrag har en varighed af 1½ – 2½ time. Det er muligt at sammensætte flere foredrag under et tema.

Kontakt os for at få et foredrag, der passer til netop dine ønsker og behov.

 

Det gode forældreskab –  også mandag morgen

 

En indføring i RARRT som omhandler hvorledes du kan få et bedre samspil med og relation til andre mennesker og fokuserer på at udvikle dine kompetencer til:

  • at indgå i samspil med andre
  • at understøtte dit barns udvikling og læring
  • at reflektere over dine samspil 

 

Børn og seksualitet

 

Har børn en medfødt/naturlig seksualitet?

Hvad er almindelig seksualitet contra unormal seksuel adfærd?

Hvordan kan du som forælder støtte og udvikle en naturlig og sund seksualitet hos dit barn?

 

Grænser og opdragelse

 

Hvad er grænser? Hvordan bruges de understøttende for dit barns udvikling og læring? Om børn, ressourcer, relationer og opdragelse.

 

Skæld ud

 

Hvorfor skælder vi ud? Hvad gør skæld ud ved dit barn? Hvordan kan du opdrage dit barn uden skæld ud?

 

Relationers sammenhæng med sundhed

 

Hvad er psykisk sundhed? Hvilken sammenhæng er der mellem vores relationer og vores psykiske sundhed? Hvad er det, mennesker kan udvikle hos hinanden, som giver styrke/ evne til at leve et sundt liv?

Vi tilbyder foredrag i hele landet.

Alle foredrag har en varighed af 1½ – 2½ time. Det er muligt at sammensætte flere foredrag under et tema.

Kontakt os for at få et foredrag, der passer til netop dine ønsker og behov.

 

At kommunikere professionelt og ressourceorienteret

 

Bliv bedre til at kommunikere anerkendende og ressourceorienteret. Bliv bevidst om dine egne kommunikationsformer og opdag nye veje og metoder.

 

Den svære samtale

 

Bliv bedre til at kommunikere anerkendende og ressourceorienteret – også når samtalen bliver svær.

Få konkrete værktøjer til ”den gode samtale” og ”det gode samarbejde”

Vi tilbyder foredrag i hele landet.

Alle foredrag har en varighed af 1½ – 2½ time. Det er muligt at sammensætte flere foredrag under et tema.

Kontakt os for at få et foredrag, der passer til netop dine ønsker og behov.

 

Relationel ledelse

 

En indføring i RARRT som omhandler hvorledes du kan få et bedre samspil med og relation til andre mennesker og fokuserer på at udvikle dine kompetencer til:

  • at indgå i samspil med andre
  • at understøtte andres udvikling og læring
  • at reflektere over dine samspil

Det relationelle mellem dig og medarbejderen er udviklingsprocessens klangbund. Hvis udviklingsprocessen skal foregå som et samarbejde må I kunne etablere et ”fælles 3.” Dette kan kun ske i udviklingsstøttende relationelle samspil

 

At kommunikere professionelt og ressourceorienteret

 

Bliv bedre til at kommunikere anerkendende og ressourceorienteret. Bliv bevidst om dine egne kommunikationsformer og opdag nye veje og metoder.

 

Den svære samtale

 

Bliv bedre til at kommunikere anerkendende og ressourceorienteret – også når samtalen bliver svær.

Få konkrete værktøjer til ”den gode samtale” og ”det gode samarbejde”

 

Inkluderende fællesskaber

 

Hvordan kan du bruge RARRT som redskab til at skabe inkluderende fællesskaber? Hvordan kan du som leder stå forrest, i udvikling af en god inklusionspraksis?

 

Inklusion og normalitet

 

Hvad er normalt? Hvad er inklusion? Hvordan kan du som leder stå forrest, i udvikling af en god inklusionspraksis?

Vi tilbyder foredrag i hele landet.

Alle foredrag har en varighed af 1½ – 2½ time. Det er muligt at sammensætte flere foredrag under et tema.

Kontakt os for at få et foredrag, der passer til netop dine ønsker og behov.

 

ICDP, RARRT og pædagogiske værdier – om understøttende pædagogik

 

En indføring i RARRT som omhandler hvorledes du kan få et bedre samspil med og relation til andre mennesker og fokuserer på at udvikle dine kompetencer til:

  • at indgå i samspil med andre
  • at understøtte den andens udvikling og læring
  • at reflektere over dine samspil

 

At kommunikere professionelt og ressourceorienteret

 

Bliv bedre til at kommunikere anerkendende og ressourceorienteret. Bliv bevidst om dine egne kommunikationsformer og opdag nye veje og metoder.

 

Den svære samtale

 

Bliv bedre til at kommunikere anerkendende og ressourceorienteret – også når samtalen bliver svær.

Få konkrete værktøjer til ”den gode forældresamtale” og ”det gode forældresamarbejde”

 

Inklusion og normalitet

 

Hvad er normalt? Hvad er inklusion? Hvordan kan du som relationsarbejder bidrage til udvikling af en god inklusionspraksis?

 

Inkluderende fællesskaber

 

Hvordan kan du bruge RARRT som redskab til at skabe inkluderende fællesskaber? Hvordan kan du som relationsarbejder bidrage til udvikling af en god inklusionspraksis?

 

Skæld ud

 

Hvorfor skælder vi ud? Hvad gør skæld ud ved børn? Hvordan kan de professionelle undgå at skælde ud?

 

Børn og seksualitet

 

Har børn en medfødt/naturlig seksualitet?

Hvad er almindelig seksualitet contra unormal seksuel adfærd?

Hvordan kan du som professionel hjælpe med at udvikle en naturlig og sund seksualitet hos børn?

 

Relationers sammenhæng med sundhed

 

Hvad er psykisk sundhed? Hvilken sammenhæng er der mellem vores relationer og vores psykiske sundhed? Hvad er det, mennesker kan udvikle hos hinanden, som giver styrke/ evne til at leve et sundt liv?

Vi tilbyder foredrag i hele landet.

Alle foredrag har en varighed af 1½ – 2½ time. Det er muligt at sammensætte flere foredrag under et tema.

Kontakt os for at få et foredrag, der passer til netop dine ønsker og behov.

 

Relationers sammenhæng med sundhed

 

Hvad er psykisk sundhed? Hvilken sammenhæng er der mellem vores relationer og vores psykiske sundhed? Hvad er det, mennesker kan udvikle hos hinanden, som giver styrke/ evne til at leve et sundt liv?

 

RARRT i ældreplejen

 

Vejledende samspil i ældreomsorgen

En indføring i RARRT som omhandler hvorledes du kan få et bedre samspil med og relation til andre mennesker og fokuserer på at udvikle dine kompetencer til:

  • at indgå i samspil med andre
  • at understøtte den andens udvikling og læring
  • at reflektere over dine samspil

Hvordan kan du som relationsarbejder øge livskvaliteten hos den ældre samtidig med at din egen arbejdsglæde stiger?

 

At kommunikere professionelt og ressourceorienteret

 

Bliv bedre til at kommunikere anerkendende og ressourceorienteret. Bliv bevidst om dine egne kommunikationsformer og opdag nye veje og metoder.

 

Den svære samtale

 

Bliv bedre til at kommunikere anerkendende og ressourceorienteret – også når samtalen bliver svær.

Få konkrete værktøjer til ”den gode samtale” og ”det gode samarbejde”

 

Inklusion og normalitet

 

Hvad er normalt? Hvad er inklusion? Hvordan kan du som relationsarbejder bidrage til udvikling af en god inklusionspraksis?

 

Inkluderende fællesskaber

 

Hvordan kan du bruge RARRT som redskab til at skabe inkluderende fællesskaber? Hvordan kan du som relationsarbejder bidrage til udvikling af en god inklusionspraksis?

 
 
Vi har indgået et samarbejde med Tankekost, som tilbyder vægttabsforløb, foredrag og kurser i og om vægttab og livsstilsændringer med udgangspunkt i SENSE og med fokus på det mentale.  

Du kan læse mere om Tankekost og hvad de kan tilbyde på deres hjemmeside: www.tanke

Vi har indgået et samarbejde med Tankekost, som tilbyder vægttabsforløb, foredrag og kurser i og om vægttab og livsstilsændringer med udgangspunkt i SENSE og med fokus på det mentale.

Du kan læse mere om Tankekost og hvad de kan tilbyde på deres hjemmeside: www.tankekost.dk

Lad dig inspirere og motivere af psykolog Lotte Quist Michaelsen og vanecoach Jørgen Michaelsen, som sammen driver firmaet Tankekost. Lotte og Jørgen har specialiseret i livsstilsændringer og vægttab. De har selv formået at skabe varige livsstilsændringer og på egen krop erfaret alle de positive gevinster ved en sundere og mere aktiv livsstil. Bl.a. har de selv tabt sig henholdsvis 25 og 30 kilo og ved, at sundhed og vægttab bliver lettere sammen.

Både personligt og professionelt ved de derfor, hvad der skal til. Når de holder foredrag og vejleder i sundhed og vægttab bruger de aktivt deres egne historier – leveret med både humor og alvor – suppleret med faglig indsigt. Når du går fra et af deres foredrag, vil du både have fået konkrete værktøjer, et godt grin og noget at tænke over. Kom og bliv inspireret!

 
 

Foredrag:
Mor på kur? Nej, hellere Sense for hele familien

Hvordan bliver du en god rollemodel for dine børn? Hvordan viser du vejen til sundhed uden at falde i kurfælden? Mor på kur holder ikke! Det er et helt forkert signal at sende. Du skal gå foran. Ikke med forbud og restriktioner, pulver og klidkiks. Vis i stedet dine børn, hvordan de får et afslappet forhold til mad. Med plads til både is og broccoli, gulerødder og fredagsslik. Ja, ind imellem også både mandags- og onsdagsslik. Bare i moderate mængder. Sundhed er ikke enten-eller, sort eller hvid. Sundhed handler om et normaliseret forhold til mad, og det er det, du skal lære dine børn. Gør derfor op med køkkenvægt og kalorietælling. Der er intet i vejen med ønsket om vægttab, hvis du vejer for meget. Men ønsket må ikke blive livsbegrænsende og påvirke dine børn negativt. Dine børn skal lære at have et afslappet forhold til mad, krop og vægt. Og det får de kun, hvis du går foran. Hvis du viser vejen og er den gode rollemodel.

 
IMG-2397.JPG

 

Foredrag:
Sense & mentale værktøjer til varigt vægttab

Kunne du tænke dig at høre, hvordan du taber dig helt uden forbud og løftede pegefingre? Så kom og hør, hvordan du knækker koden til varigt vægttab.

Bliv introduceret til kostprincipperne fra ‘Sense – slank med fornuft’ – vinder af TV2-programmet ‘En kur der dur’ – og hør, hvordan du taber dig helt uden kalorietælling og køkkenvægt. Få desuden mentale værktøjer til varigt vægttab. Vægttab handler nemlig ikke kun om, hvad du spiser, men også hvorfor du overspiser. Flyt fokus fra kost og motion til motivation og relation. Relationen til dig selv, din krop og din vægt og relationen til andre – til den måde, du er i verden på. Så kan også du nemlig knække koden til varigt vægttab.

 

21728717_10211962597552737_8227018287188563565_o.jpg

Priser på foredrag / oplæg

Et oplæg / foredrag har typisk varighed af ca. 2 timer.

Det er muligt at sammensætte flere foredrag under et tema eller lave dem til en hel temadag.

Prisen for et 2 timers oplæg op til 60 tilhørere er 6000,- + kørsel og moms.

Prisen for et 2 timers oplæg for over 60 tilhørere er 12.000,- + kørsel og moms.

Er I en mindre gruppe (under 20) bedes I kontakte os på mail@dynamiskpsykologi.dk eller tlf. 24 20 38 83, så laver vi et særligt tilbud.

En temadag er af 6 timers varighed og koster fra 15.000,- + kørsel og moms.

 

Hvad er pædagogikkens virkelige kernefelt? Hvad har vi mennesker fundamentalt brug for, for at udvikle os optimalt?  Hvordan skabes god sammenhæng mellem relation og læring?

RARRT er en psykologisk / pædagogisk teori, som skaber rammen for en relationel og ressourceorienteret tilgang i pædagogikken.

Evidensmæssigt er RARRT teoretisk funderet på den nyeste viden indenfor udviklings-, social- og selvpsykologi. Metodisk inddrager RARRT blandt andet ICDP og Marte Meo programmet med bl.a. selviagttagelse, kollega- og videofeedback.

RARRT står for; Relationel, Anerkendende, Ressourceorienteret og Reflekteret Teori.  De fem områder udgør hver et principielt aspekt af det understøttende samspil. Til hvert princip er der udarbejdet kvalitative samspilstemaer.

ICDP står for; International Child Development Program. Programmet er meget efterspurgt og anerkendt og tager udgangspunkt i den voksnes tilgang til barnet.

Med udgangspunkt i ICDP og de 5 RARRT principper, har vi udviklet et uddannelsesforløb målrettet professionelle relationsarbejdere, som arbejder i vuggestue, børnehave og SFO-regi.

Uddannelsen er bygget på en vekselvirkning mellem teori og din pædagogiske praksis.

På RARRT  uddannelsen kvalificerer du dig til at arbejde relations- og ressourceorienteret. På uddannelsen vil det primære sigte være, at du skal arbejde med /udvikle din relationskompetence i én udvalgt relation.

RARRT  uddannelsen er teoretisk funderet, og fokuserer på udvikling af din daglige praksis og din personlighed, som et relations- og ressourceorienteret menneske.

 

Målgruppe

 
  • Professionelle relationsarbejdere.

Målet med kurset er, at give deltagerne:

  • en fælles teoretisk ramme til forståelse af det relations- og ressourceorienterede pædagogiske arbejde.
  • en udvidet kompetence med hensyn til iagttagelse, beskrivelse og analyse af samspil.
  • en udvidet bevidsthed og sensitivitet i forhold til deres samspil med børn, unge, forældre og kolleger.

 

Indhold

 
  • Interaktionsorienterede teorier fra primært psykologien, men også sociologien og filosofien, som dokumenterer, at relationen er grundstenen i udvikling.
  • Teori og praksiserfaring med iagttagelse, beskrivelse og analyse af samspil.
  • Gennem iagttagelse, beskrivelse og analyse af samspil med andre, at udvikle en bevidsthed og sensitivitet i forhold til egen relationskompetence.

 

Omfang

 
  • Kurset afvikles over 6 kursusdage á 6 timer – mellem kursusgangene gives der hjemmeopgaver.
  • Uddannelsen afsluttes med en skriftlig opgave.
  • Der kan bygges videre på denne uddannelse med et modul, hvor du udvikler din metodiske /didaktiske viden for på den baggrund at kunne igangsætte og fastholde læreprocesser i forhold til kollegers og forældres samspil med børn.

 

Pris

 
  • Pris for deltagelse på de åbne hold er 7.000 + moms pr. kursist
  • Vi laver gerne et tilbud på et kursusforløb tilpasset netop din institution / arbejdsplads – eller hvis I er et netværk, der ønsker at lave et forløb sammen.
  • Vi tilrettelægger særlige forløb for ledere. Kontakt os for nærmere information.

 

Vi udbyder åbne RARRT kurser i Skive.

I Skive afholder vi kurser i egne lokaler, Slotsgade 7, 1. sal, 7800 Skive

Pris for deltagelse på det åbne hold er 7.000 + moms pr. kursist

RARRT Modul I afholdes følgende datoer:

29/4 – 25/5 – 22/6 – 11/8 – 31/8 – 3/9 2020

RARRT Modul II afholdes følgende datoer:

17/8 – 10/9 – 1/10 – 21/10 – 16/11 – 10/12  2020 

Alle dage 9-15 i kursuslokalet hos  Center for Dynamisk
Psykologi, Slotsgade 7, 1. sal, 7800 Skive

Der serveres morgenkaffe med rundstykker kl. 9 og sandwich
til frokost.

Tilmeld dig her

Hvad er pædagogikkens virkelige kernefelt? Hvad har vi mennesker fundamentalt brug for, for at udvikle os optimalt?  Hvordan skabes god sammenhæng mellem relation og læring?

RARRT er en psykologisk / pædagogisk teori, som skaber rammen for en relationel og ressourceorienteret tilgang i pædagogikken.

Evidensmæssigt er RARRT teoretisk funderet på den nyeste viden indenfor udviklings-, social- og selvpsykologi. 

Metodisk inddrager RARRT blandt andet ICDP og Marte Meo programmet med bl.a. selviagttagelse, kollega- og videofeedback.

RARRT står for; Relationel, Anerkendende, Ressourceorienteret og Reflekteret Teori.  De fem områder udgør hver et principielt aspekt af det understøttende samspil. Til hvert princip er der udarbejdet kvalitative samspilstemaer.

ICDP står for; International Child Development Program. Programmet er meget efterspurgt og anerkendt og tager udgangspunkt i den voksnes tilgang til barnet.

Med udgangspunkt i ICDP og de 5 RARRT principper, har vi udviklet et uddannelsesforløb målrettet professionelle relationsarbejdere, som arbejder i vuggestue, børnehave og SFO-regi.

Uddannelsen er bygget på en vekselvirkning mellem teori og din pædagogiske praksis.

På RARRT  uddannelsen kvalificerer du dig til at arbejde relations- og ressourceorienteret. På uddannelsen vil det primære sigte være, at du skal arbejde med /udvikle din relationskompetence i én udvalgt relation.

RARRT  uddannelsen er teoretisk funderet, og fokuserer på udvikling af din daglige praksis og din personlighed, som et relations- og ressourceorienteret menneske.

På modul II fokuseres på udvikling af din evne til at vejlede kolleger eller forældre.

 

Målgruppe

  • Professionelle relationsarbejdere, som har gennemført RARRT Modul I

Målet med uddannelsen er:

  • At udvikle din relationskompetence
  • At udvikle din metodisk/didaktiske viden for på den baggrund at kunne igangsætte og fastholde læreprocesser i forhold til kollegers og forældres samspil med børn
  • At du som vejleder har opnået viden om og kompetence i at arbejde med bevidstgørelse, læring og udvikling af professionelle og/eller forældres relationskompetence.
  • At du som vejleder arbejder ud fra sensitiveringsprincipperne og er i stand til at aktiverere / reaktivere den voksnes sensitivitet, samt støtte den voksne i at indgå bevidst og reflekteret i et relationelt udviklingsstøttende samspil med barnet/brugeren.
  • At du kan varetager opgaver i organisationen, for at fastholde og udvikle en relations- og ressourceorienteret tilgang til børn/ brugere ud fra det humanistiske menneskesyn.

 

Indhold

  • Teori om vejledning, forandring og refleksive processer
  • Principper for sensitivering
  • Metodik og praksiserfaring med at udvikle relationskompetence hos kolleger og forældre

 

Undervisningsform

  • Teoretiske oplæg & øvelser med udgangspunkt i egen praksis.

 

Omfang

  • Kurset afvikles over 6 kursusdage á 6 timer – mellem kursusgangene gives der hjemmeopgaver.
  • Kurset afsluttes med en skriftlig opgave.

 

Pris 

  • Pris for deltagelse på de åbne hold er 7.000 + moms pr. kursist
  • Vi laver gerne et tilbud på et kursusforløb tilpasset netop din institution / arbejdsplads – eller hvis I er et netværk, der ønsker at lave et forløb sammen. 
  • Vi tilrettelægger særlige forløb for ledere. Kontakt os for nærmere information.

 

Vi udbyder åbne RARRT kurser i Skive.

I Skive afholder vi kurser i egne lokaler, Slotsgade 7, 1. sal, 7800 Skive

Pris for deltagelse på det åbne hold er 7.000 + moms pr. kursist

 

RARRT Modul I afholdes følgende datoer:

29/4 – 25/5 – 22/6 – 11/8 – 31/8 – 3/9

RARRT Modul II afholdes følgende datoer:

17/8 – 10/9 – 1/10 – 21/10 – 16/11 – 10/12   

Alle dage 9-15 i kursuslokalet hos  Center for Dynamisk Psykologi, Slotsgade 7, 1. sal, 7800 Skive

Der serveres morgenkaffe med rundstykker kl. 9 og sandwich til frokost.


Tilmeld dig her

 

”Når relation og læring går hånd i hånd”

 

I dannelsen af det hele menneskebarn indgår pædagogen og barnet i komplekse interaktioner.

 

I disse år oplever mange et stort pres i forhold til både at nå den kvalitative kontakt, og sikre en optimal læring for det enkelte barn. Dette kursus bygger bro mellem relation og læring. Du vil således skulle arbejde systematisk med de 5 RARRT principper og de 6 læringstemaer.

 

Du skal som kursist forberede dig på, at arbejde i dybden med én relation igennem hele kurset. Du skal fra kursets start lave en handleplan, som tager udgangspunkt i det relationelle og det lærende samspil.

 

Kurset er bygget op således, at de erfaringer du gør dig i perioden mellem kursusgangene bliver genstand for refleksion og feedback på kursusdagene.

 

De bærende omdrejningspunkter bliver de 5 RARRT principper og de 6 temaer for pædagogiske læreplaner.

 

RARRT er et udviklingskoncept, som gennem udviklings-, social- og selvpsykologi sætter fokus på hvorledes den voksne skaber optimale udviklingsbetingelser i relationen mellem den voksne og barnet.

 

De 5 RARRT principper:

 

  • Relationen skaber individet
  • Anerkendelse åbner for udvikling
  • Ressourcefokus frigiver potentiale
  • Refleksion udfordrer selvfølgeligheder
  • Teori kvalificerer praksis

 

De 6 læringstemaer:

 

Pædagogisk læreplanlægning handler om at sætte mål for, hvilke erfaringer og kompetencer børnene skal have mulighed for at tilegne sig gennem deres tid i dagtilbuddet. Der skal sættes mål, udarbejdes handleplaner, dokumenteres og evalueres inden for flg. 6 temaer:

 

  • Barnets alsidige personlige udvikling
  • Sociale kompetencer
  • Sprog
  • Krop og bevægelse
  • Naturen og naturfænomener
  • Kulturelle udtryksformer og værdier

 

Målet med kurset er, at give deltagerne

 

  • en fælles teoretisk ramme til forståelse af det relations- og ressourceorienterede pædagogiske arbejde
  • en udvidet kompetence med hensyn til iagttagelse, beskrivelse og analyse af samspil
  • en udvidet bevidsthed og sensitivitet i forhold til deres samspil med børn, unge, forældre og kolleger

 

Indhold

 

  • Interaktionsorienterede teorier fra primært psykologien, men også sociologien og filosofien, som dokumenterer, at relationen er grundstenen i udvikling
  • Teori og praksiserfaring med iagttagelse, beskrivelse og analyse af samspil
  • Gennem iagttagelse, beskrivelse og analyse af samspil med andre, at udvikle en bevidsthed og sensitivitet i forhold til egen relationskompetence

 

Pris

 

  • Pris for deltagelse på de åbne hold er 7.000 + moms pr. kursist
  • Vi laver gerne et tilbud på et kursusforløb tilpasset netop din institution / arbejdsplads – eller hvis I er et netværk, der ønsker at lave et forløb sammen.
  •  Vi tilrettelægger særlige forløb for ledere. Kontakt os for nærmere information.

 

Vi udbyder åbne RARRT kurser i Skive og Randers.

 

I Skive udbyder vi kursus i vores lokaler på Slotsgade 7, 1.sal, 7800 Skive 

 

Mange skoler/ kommuner oplever et stigende antal børn med sociale -, følelses – og adfærdsmæssige vanskeligheder – de såkaldte AKT- børn. Hvis I ønsker en AKT indsats, der er i overensstemmelse med værdierne Udenrigsministeriet præsenterer i AKT- vejledningen, er dette kursus en oplagt mulighed for at opkvalificere AKT- lærerne til en nutidig indsats. En indsats, der tager afsæt i en inkluderende, relations- og ressourceorienteret pædagogik.

 

Kursusindhold

 

  • Fra OBS- undervisning til indsats ift. elever med AKT- vanskeligheder
  • Fra individ til relation
  • Fra barnefokus til voksenfokus
  • Helhedsorienteret indsats
  • Love og regler vedr. AKT- elever
  • Værdier og målsætning for en AKT- indsats
  • Forskellige former for AKT- indsats
  • Udvikling af lærernes relationskompetence
  • Konflikt og konfliktløsning, herunder mediation som konfliktløsningsmodel
  • Forældresamarbejde ift. AKT- indsats
  • Kollegial vejledning og supervision
  • Klasseobservation
  • Samarbejdsrelationer med forældre, SFO, socialforvaltning og PPR, som en del af en AKT- indsats.

 

Kurset vil veksle mellem fælles oplæg og gruppeaktiviteter. Deltagerne må være indstillet på høj grad af involvering, ligesom der må påregnes noget tidsforbrug til forskellige hjemmeopgaver mellem kursusgangene.

 

For i videst muligt omfang at sikre, at indholdet på de enkelte kursusgange bliver forankret i udvikling af en ny hverdagspraksis indenfor AKT- området, foreslås det, at lærerne mellem de enkelte kursusgange gives mulighed for at mødes i AKT- netværksgrupper.  Der vil på de enkelte kursusdage endvidere være sat lidt tid af til drøftelse af deltagernes aktuelle problemstillinger/ erfaringer

 

Vi har indgået et samarbejde med Tankekost, som tilbyder kurset: “mentor i mad & psyke” med udgangspunkt i RARRT, SENSE og med fokus på det mentale.

Du kan læse mere om Tankekost og hvad de kan tilbyde på deres hjemmeside: www.tankekost.dk

 

Bliv Mentor i mad & psyke™

Lær hvordan du hjælper andre til varigt vægttab ved at forstå – og arbejde med forholdet mellem mad og psyke. Få effektive psykologiske redskaber til varigt vægttab og opnå viden om, hvordan du med kostprincipperne fra ‘Sense – slank med fornuft’ fremmer et naturligt forhold til mad. Eneste uddannelse af sin art i Danmark ledet af psykolog og vanecoach.

 

MOTIVATION OG RELATION – VEJEN TIL VARIGT VÆGTTAB

Arbejder du med vægttab og livsstilsændringer, eller kunne du tænke dig at gøre det til din levevej, er dette uddannelsen for dig. Bliv undervist af psykolog Lotte Quist Michaelsen og vanecoach Jørgen Michaelsen, stifterne af Tankekost. Lotte og Jørgen har specialiseret sig i livsstilsændringer og vægttab og har desuden selv gået vejen. De har tabt sig hhv. 25 og 30 kilo og holdt vægten i over 10 år. Både personligt og professionelt ved de derfor, hvad der skal til.

 

MÅLGRUPPE

Uddannelsen henvender sig til sundhedsprofessionelle, som måske allerede arbejder professionelt med livsstilsændringer og vægttab. Fx kostvejledere – PB’ere i Ernæring og Sundhed – coaches – personlige trænere – kliniske diætister – sundhedsplejersker – psykoterapeuter – psykologer m.fl. samt andre, som ønsker at gøre det til en fremtidig levevej.

Uddannelsen vil desuden kunne gøre dig klogere på dit eget forhold til mad, krop og vægt.

 

Moduler

Uddannelsen består af 6 moduler og strækker sig over 4-5 måneder, så de nye værktøjer kan integreres mellem modulerne.

Modul 1: Dig i rollen som mentor i mad & psyke
Oplev, hvordan dit eget forhold til mad – positivt eller negativt – kan bruges konstruktivt i klientarbejdet. Og hvordan din personlige erfaring og faglige viden styrker dig i rollen som mentor i mad og psyke.

Modul 2: Sense – slank med fornuft
Med Sense får du simple guidelines til vægttab helt uden kalorietælling og køkkenvægt. Netop derfor matcher Sense den psykologiske viden på området. Lær principperne og teorien bag Sense, og bliv undervist af Suzy Wengel, ophavskvinden til Sense, samt Sense-teamet kliniske diætist Lotte Noe Haulrik.

Modul 3: Slip kurmentaliteten
Skal vægttabet være varigt, er det helt afgørende at normalisere forholdet til mad. Mad skal ikke være lig med forbud, restriktioner og dårlig samvittighed, men med glæde, nydelse, fællesskab og kærlighed.

Modul 4: Relationer skaber individet
Få indsigt i, hvordan relationers kvalitet er altafgørende for det enkelte menneskes udviklingsmuligheder. Dertil hvordan både årsager og løsninger på uhensigtsmæssige spisemønstre findes i relationen. I relationen til andre, til klienten selv, til mad, krop og vægt.

Modul 5: Anerkendelse åbner for udvikling
Opnå viden om anerkendelsens dimensioner og betydningen heraf i klient-mentor relationen. Og bliv i stand til at understøtte klientens anerkendelse af sig selv via selvaccept og egenomsorg. Netop selv-anerkendelsen kan være ganske udfordrende – og samtidig fantastisk forløsende – for klienter, der har kæmpet en lang kamp mod vægten.

Modul 6: Ressourcefokus frigiver potentiale
Anvend positiv reframing, som handler om at skabe basis for at se andre, se sig selv og se verden, sådan som den har potentiale til at blive. Verden kan altid betragtes fra forskellige perspektiver. Mange klienter, som kæmper med mad, krop og vægt, kæmper også med et negativt selvbillede. Lær, hvordan du kaster lys på klientens egen fortælling og med afsæt heri åbner mulighed for en ressourceorienteret genfortælling.

Modul 7: Refleksion udfordrer selvfølgeligheder, og teori kvalificerer praksis
Opkvalificer din kompetence som mentor i mad & psyke via refleksion over egen praksis og et dybdegående teoretisk fundament. Bliv præsenteret for arbejdet i reflekterende teams og få en bredere forståelse for uddannelsens relationspsykologiske teoriramme.


 

Praktiske oplysninger

Tilmeld dig FB-gruppen ’Uddannelse – Mentor i mad & psyke’ for løbende info.

Kursusstart

LANGESKOV – EFTERÅR 2018: Lørdag den 25/8 – søndag den 26/8 2018, kl. 9-17.

VIBORG – FORÅR 2019: Fredag den 23/2 – lørdag den 24/2 2019, kl. 9-17.

 

Sted

LANGESKOV: Center for Vægttab, Frydenlundvej 4, 5550 Langeskov

VIBORG: Skolestræde 1. 1. sal, 8800

Undervisere

Psykolog Lotte Quist Michaelsen og vanecoach Jørgen Michaelsen er faste undervisere på uddannelsen.

Gæsteundervisere

Suzy Wengel – kvinden bag Sense- slank med fornuft – vil sammen med Sense-teamets klinisk diætist,

Lotte Noe, undervise på modul 2.

Yderligere information om uddannelsen

Skriv til kontakt@tankekost.dk eller kontakt os på mobil 29 46 84 32 (Lotte) eller mobil 51 66 01 06 (Jørgen).

 

Efterår 2018
LANGESKOV – FULDT BOOKET!
Modul 1: 25.08.18
Modul 2: 26.08.18
Modul 3: 22.09.18
Modul 4: 27.10.18
Modul 5: 28.10.18
Modul 6: 24.11.18
Modul 7: 05.01.19
Certificering: 26.01.19

 

Forår 2019
VIBORG – ÅBENT FOR TILMELDING
Modul 1: 23.02.19
Modul 2: 24.02.19
Modul 3: 23.03.19
Modul 4: 24.03.19
Modul 5: 27.04.19
Modul 6: 28.04.19
Modul 7: 25.05.19
Certificering: 22.06.19


 

Normalpris:
13.999,- (ex. moms)

 

Early bird-pris*:
11.999,- (ex. moms)

 

OBS! Max. 16 pladser pr. hold

*Indtil en måned før uddannelsesstart

 

 


 

 

Gør en forskel

HJÆLP ANDRE TIL VARIGT VÆGTTAB
OG ET AFSLAPPET FORHOLD TIL MAD, KROP OG VÆGT